Når norske ledere ber sine ansatte legge igjen hodet hjemme

Hodeløst fra norske ledere

Ved å nekte de ansatte et sosialt verktøy på arbeidsplassen  ber lederne i flere norske bedrifter i praksis de ansatte om å legge igjen hodet hjemme. Her forteller jeg deg hvorfor.

Det er bare å gratulere Motimate, som med overbevisende pitching stakk av med prisen «Årets tech-gründer» under digitaliseringskonferansen Atea Community.

Og det gjør vi ikke bare for å være høflige: Vi gjør det fordi vi tror samarbeidet mellom Motimate og Atea vil komme kundene deres til gode.

Etter å ha vært med på å rulle ut både Motimate og Workplace by Facebook i flere bedrifter ser vi nemlig svært gode resultater hos de som tar det i bruk. Forutsetningen er riktignok at verktøyene implementeres riktig og har forankring i hele organisasjonen, men det er et sidespor med tanke på dagens tema.


Så hvorfor skal du egentlig gi dine ansatte en sosial arena?

Telefonen er i dag en forlenget arm for de fleste av oss. Det er her vi organiserer familien, søker informasjon og sosialiserer med venner og kollegaer. I praksis kan vi altså organisere hele livet vårt via telefonen.

Eller vent litt. For slik er det dessverre bare for de heldige blant oss.

Alt for mange må fortsatt forholde seg til utdatert teknologi og tungvinte løsninger som snarere bremser vekst og innovasjonstakt, enn å øke den. Og det i den mest produktive tiden av dagen. Forstå det den som kan.

Trøsten er likevel at det kommer en endring! Og kommer den ikke hos din nåværende sjef, vil den fort komme når han eller hun blir byttet ut.

Ledere som ikke makter å henge med i den digitale utviklingen og ikke tilrettelegger for samhandling på arbeidsplassen, vil få det tøft i tiden fremover!

Og ja, selvfølgelig kommer det kritikk mot de nye sosiale verktøyene. Alt er tross alt ikke perfekt der heller. Poenget er likevel at norske Motimate allerede kan vise til svært gode resultater for sine kunder. Og ja, vi ser akkurat det samme i undersøkelser gjort på bedrifter som bruker Workplace by Facebook.

De som argumenterer mot de nye sosiale jobbverktøyene begynner med andre ord å gå tomme for skyts.  

Verktøyene virker fordi de tar brukerne på alvor

Selv er jeg ikke overrasket over de gode resultatene i det hele tatt. Mange har brukt Facebook i over 10 år og funksjonene i Workplace oppleves derfor som trygge og velkjente med en gang du logger inn i jobbens sosiale samhandlingsarena.  Du får altså et fiks ferdig verktøy som virker på enhver datamaskin og mobil, og hvor du i tillegg slipper å sette av tid til uendelige timer med brukerveiledning og feilretting.

Smarte selskaper som Motimate ser selvsagt hva som fungerer. Dermed kan de kopiere deler av brukergrensesnittet, for så å spisse løsningene sine der de har mer å by på. For Motimates vedkommende er det hovedsaklig retail som står i fokus, så der har de spesialisert seg på salg, kampanjestyring og opplæring av ansatte.

Resultatet er intuitive løsninger for brukerne, og at resultatene kommer raskt og effektivt når løsningene blir implementert.

Personlig tror jeg ikke det er lenge før du kan bruke deler av Motimate som en tredjepartsløsning i Workplace. Det virker i hvert fall som en naturlig utvikling siden løsningene utfyller hverandre så godt. Resultatet er uansett at du slipper å velge. Du kan bare si ja takk til begge deler.

Hvor lenge tør dere å vente?

Vår erfaring er at de fleste bekymringene rundt både bruk og sikkerhet rundt sosiale verktøy på arbeidsplassen er ubegrunnet, og dette er ikke bare noe vi tror. Det støttes også av stadig flere tall og undersøkelser etterhvert som flere virksomheter deler sine egne historier.

Når du i tillegg kan huke av økt salg, større engasjement og mer fornøyde ansatte på lista, ja da er jeg ikke redd for å si at dette er noe de fleste selskaper der ute bør vurdere.

Storycraft bistår selskaper med rådgiving og implementering av både Motimate og Workplace by Facebook. Ønsker du å vite mer om våre erfaringer, eller hvordan du kan komme i gang i din bedrift? I så fall er det bare å ta kontakt for en uforpliktende prat.