Oppskriften Call of Duty-serien brukte for å få tilbake tapte fans er et eksempel til etterfølgelse: Ikke glem hva som fikk målgruppen din til å elske deg i utgangspunktet.
Call of Duty-serien er en av verdens største og lengstlevende spillsuksesser, og har gitt et adrenalinkick til små og store gamere siden starten i 2003. Likevel ble fjorårets lansering en skuffelse salgsmessig, og det var mange som hevdet at toget var gått.
Så hvordan får du tilbake kundene når du lanserer spill nummer 14? Trikset er selvsagt å gjøre noen innovative grep i markedsføringen.
Spill har stort sett blitt lansert med den tradisjonelle «se hvor fett spillet er-holdningen», der man utelukkende fokuserer på grafikk og action, blod og gørr eller andre tekniske nyvinninger (stryk det som ikke passer for deg).
Denne gangen valgte de derfor å se på hva som gjorde at spillserien ble en suksess i utgangspunktet. Og stikkordet var ganske enkelt kameratskap.
Den amerikanske versjonen ser du her:
https://www.youtube.com/watch?v=QEtVoVAF1Uw
Målgruppen vil ha det personlig
Selv har jeg alltid likt COD-serien fordi den har vært et spill du kan sette deg ned med, selv om du bare har et kvarter å avse. Grunnen til at jeg likevel endte opp med å bli sittende i time etter time var imidlertid at det var så lett å spille på lag sammen med kompiser, enten gamle kjente – eller folk jeg bare hadde truffet online.
Og det er akkurat det siste de har fokusert på når de lanserte COD WW2.
Alle reklamevideoene forteller nemlig den samme historien: De handler om en gjeng med personer du umiddelbart forstår har hatt en felles fortid, men som så har mistet kontakten etterhvert som årene har gått. Nå som det nye COD-spillet gjenoppliver en tapt æra, har de derimot ikke noe valg:
Du svikter jo ikke en kompis. Ergo må gjengen samles på nytt.
Ulike land = ulike versjoner
Som alltid gjelder det å kjenne sin egen målgruppe, og når du har et spill som selges over hele verden må selvsagt innholdet tilpasses de største markedene selv om grunnhistorien er lik.
Den engelske versjonen ser du her:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=86&v=Q4HGnM9ujVg
Den franske versjonen (den er tekstet) ser du her:
https://www.youtube.com/watch?v=bNYwOoi3yEo
Og jada, det har virket
På de tre første dagene solgte COD WW2 for over 500 millioner dollar. I følge Fortune.com er det en dobling sammenlignet med versjonen som kom ut i 2016. Hvorvidt trenden fortsetter er vanskelig å spå, men med en så god start er dette uansett et glimrende eksempel på at det aldri blir feil å vite hva som egentlig trigger din målgruppe.
Selv er jeg definitivt igang og har allerede børstet støvet av Xbox One-kontrolleren min for første gang på lang tid. Og ja, den gamle gjengen har allerede begynt å samle seg, men vi har alltids plass til en til. Er du interessert finner du meg som KemboVorting (no pun intended) på Xbox Live på kveldstid.
Har du derimot lyst til hvordan du kan fortelle din egen historie eller treffe din egen målgruppe, ja da er det bare å ta kontakt med meg hos Storycraft. På dagtid da selvsagt.