Lag færre saker – bruk dem bedre

Innholdsmarkedsføring koster kanskje mindre enn tradisjonell reklame, like fullt synes mange de ikke har budsjetter til å produsere nok innhold. Her er et annet svar enn å øke budsjettet.

Flere bedrifter vi jobber med sier at de gjerne skulle hatt mer innhold. Svaret fra oss er tydelig:

Lag heller mindre innhold og bruk det bedre!

Du må ha et klart mål og en klar strategi med det du gjør. Legg ressursene i å oppfylle strategien, og lag heller færre artikler med en rød tråd. Sørg deretter for at innholdet kommer til nytte i flere sammenhenger.

Om gjenbruk er en del av planen helt fra starten vil du kunne få mye mer igjen for jobben. Både planlegging, faktainnhenting, illustrasjon og formuleringer vil kunne komme til nytte i flere sammenhenger.

For det er ikke lenger slik at du treffer alle potensielle kunder på ett sted.  

Både som kunder og mediekonsumenter har folk forskjellige preferanser og modi. Noen liker å ta til seg informasjon visuelt eller med video, andre liker å skumme overskriftene og ta til seg de viktigste punktene. Andre igjen liker å gå i dybden og lese lineært. De samme menneskene kan dessuten foretrekke forskjellige måter å ta til seg innholdet på til forskjellige tidspunkter.

En kronikk i et bransjetidsskrift eller avisen kan bli et blogginnlegg.

Du kan bygge ut argumentene dine, eller tilpasse budskapet til leserne på din egen flate. Det viktige er at du venter til kronikken er publisert, og deretter publiserer den på egne flater (med lenke til de som publiserte den først). Slik vil du forlenge levetiden og relevansen.

Et blogginnlegg kan bli et videoforedrag eller en del av en podcast.

Mange foretrekker å se levende bilder foran å lese. Å koble et levende menneske til budskapet kan forsterke det og øke troverdigheten. Se bare på TED.

Merk deg også at du ikke er nødt til å gå for en stor og dyr produksjon. Flere filmer på Youtube med gode seertall består av folk som snakker, supplert av en flipover, en presentasjon eller kanskje et produkt. Forfatter og foredragsholder Simon Sinek har i skrivende stund over 140.000 visninger på videoen hvor han presenterer boka “Leaders Eat Last”:

Produksjonen er forbløffende enkel: Ett kamera, én mann, en stol og en svart bakgrunn. Ingen musikk eller grafikk. Ett stillbilde klippet inn mot slutten er det eneste som bryter «talking heads»-monotonien. Det holder om du har et godt budskap som er godt fortalt.

En powerpoint-presentasjon kan brukes på Slideshare

Om du holder en offentlig presentasjon er det ikke umulig at den med små ressurser kan tilpasses til å passe inn i virksomhetens innholdsstrategi. Slideshare kan gi deg lesere du ellers ikke ville ha fått. Det er ikke umulig at enkelte av dine bloggposter også kunne omarbeides til å bli Slideshare-presentasjoner.

Her ser du et eksempel fra ovenfor nevnte Simon Sinek, hvor punkter fra et foredrag basert på samme bok ligger på Slideshare.
10 Big Ideas From: Leaders Eat Last by Simon Sinek 

En serie blogginnlegg kan bli en bok eller en e-bok.

Dette forutsetter selvsagt at det er en rød tråd i det du gjør. Men det vet du jo allerede at det skal være!

Bilder og enkeltformuleringer kan gjenbrukes i sosiale medier

Gode illustrasjoner er vesentlig for å attrahere og holde på mediekonsumenter. Et godt formulert poeng underveis i en lengre tekst bidrar til å øke lesbarheten. Etter at du har publisert bør du forsøke å publisere disse elementene i sosiale medier.

En god, snappy, formulering passer muligens best på Twitter. Et symbolladet bilde på Instagram. En god formulering sammen med et godt bilde på Facebook. Dette vil selvsagt variere med budskap, virksomhet og innhold. Men uten å eksperimentere vil du ikke komme noe videre, så prøv!

Hent opp gamle blogginnlegg, oppdater dem og publiser dem på nytt.

Mye av innholdet du lager drukner etterhvert som tiden går og nytt innhold kommer til. En felle du ikke må gå i er å bare hente opp innhold og gi det ny publiseringsdato. Effektiv gjenbruk fungerer aller best når du klarer å koble den til en tidsaktuell hendelse, og så må selvsagt alle fakta i saken få en gjennomgang slik at innholdet er oppdatert!

Dette hørtes jo enkelt ut, eller hva? Ja, det er faktisk ikke så vanskelig, gitt at du har en tydelig strategi for innholdsmarkedsføringen din. Om du ikke har én misjon å underbygge og klare mål for hva du holder på med, risikerer du mye arbeid for enda mer uproduktiv lapskaus.

Gitt at du har en merkevarestragegi fra før, og at du har kunnskap om dine kundesegmenter, er ikke dette noen stor jobb.  Elementene som må på plass er følgende:

  • MÅLSETTING: Finn ut hva du skal oppnå
  • HOVEDBUDSKAP: Hva skal du si for å oppnå dette
  • KANALVALG: Lokaliser primære og sekundære kanaler for innholdet. Egen blogg? Youtube? Facebook? Advertorial i eksterne medier?
  • VINKLINGER: Få på plass gode vinklinger og tilhørende illustrasjoner.

Resten er godt innholdshåndverk. Skaffe til veie fakta, skape gode formuleringer, og jobbe med å få de til å “sitte” på de plattformene det skal publiseres.

For en av våre kunder jobber vi nå med seks saker som skal forløses på flere ulike plattformer. Denne kunden hadde en tydelig strategi og klare tanker om hvilken posisjon de ville oppnå. Vi har nå valgt kanaler og laget første utkast til overordnede vinklinger på disse seks sakene.

Jobben er selvsagt langt større enn om du hadde leid en frilansjournalist du kjenner til å lage seks saker for deg. Men vi er også trygge på at den vil gi veldig mye mer “bang for the bucks”.           

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *