Her er 5 grunner til at du alltid har noe å fortelle!

Effekt i forhold til investering gjør innholdsmarkedsføring stadig mer populært. Men det er mange som ikke har forsøkt ennå. Grunnen bør i hvert fall ikke være at det ikke egner seg for din bedrift.

Innholdsmarkedsføring vokser fort. Dette er ikke noe motefenomen: Sjangeren har eksistert i over hundre år, men de digitale plattformene har satt fart i utviklingen. Fordi effekten av tradisjonell reklame har minket, og fordi kostnaden med å skape egne medieflater har gått kraftig ned.  Ifølge Demand Metric genererer innholdsmarkedsføring 3 ganger så mange leads per investert krone som tradisjonell markedsføring.

Ja, men vi har ikke så veldig mye mer å fortelle, tenker du muligens. Det er lett å engasjere folk når du er et superkult selskap som GoPro, Net-A-Porter. Men vi som driver med en tradisjonell virksomhet som alle kjenner kan jo ikke lage nyskapende innhold som folk vil ha. Nei, det er best å holde seg til Gule Sider og messebrosjyrer.

Tro om igjen! Vi i Storycraft elsker bedrifter som tror deres egen virksomhet og bransje allerede har sagt alt som kan sies. For det finnes ingen kjedelige bransjer. De gode og viktige historiene finnes garantert hos dere! Dere må bare få dem frem og fortelle dem på rett måte til riktig publikum.

Her er fem grunner til at innholdsmarkedsføring er noe for alle virksomheter:

1. Det er de «kjedelige» som har gjort det best på innholdsmarkedsføring

En av de store pionerene innenfor innholdsmarkedsføring var dekkprodusenten Michelin. For over 100 år siden laget de en guide til bilistene for å få dem til å kjøre mer på tur. Det ble til den berømte Michelinguiden. I dag utfordres Michelinguiden av Top50-guidene til vanntaperiet San Pellegrino. Du må ikke bare fortelle om bildekk eller kullsyrevann selv om det er det du produserer.

[mk_blockquote style=»line-style» font_family=»none» text_size=»12″ align=»left»]Eller hva med RedBull? De har blitt en av verdens ledende formidlere av actionsport. Gjennom å knytte seg til aktiviteter de unge elsker har de blitt ett av verdens kuleste varemerker. Produktet er fortsatt koffeinholdig leskedrikk.[/mk_blockquote]

Bildekk, vann og leskedrikk. Det disse tre har til felles er at de på ingen måte selger kule, glamorøse produkter som folk elsker å lese om. Men gjennom å gi målgruppen relevant innhold har de økt sin egen omsetning.

2. Havet er ikke blodrødt rundt deg

Egentlig har du en fordel. For i «trendy» bransjer drukner potensielle kunder allerede i alskens innholdsforslag.

Det selvfølgelige innholdet kan alle finne. Er du matleverandør skal du selvsagt vise frem noen oppskrifter, det gjør jo alle. Derfor må listen legges høyere. Du må bli best, finne en vinkel alle de andre ikke har, finne gode historier rundt oppskriftene og bruke de beste fotografene. Du må betale for distribusjonen, eller kanskje hyre en kjendisblogger eller -kokk. Det er krevende å utmerke seg på en arena der alle andre ønsker å være tilstede.

Det finnes derimot mange nisjer hvor godt innhold fortsatt er mangelvare. Én av disse kan være midt i blinken for din bedrift.

3. Dine kunder strever med ting de trenger deg til

Ditt selskap er en ressurs, det er derfor selskapet faktisk eksisterer! Hvordan kan ditt produkt løse kundenes utfordringer og dekke deres behov?  Er det andre ting du kan gjøre for kunden utover dette? Har dere kunnskap som kan komme kundene til nytte? Vis ekspertisen din! Tannlegekontoret kan komme med forebyggende råd for bedre tannhelse, eller fortelle hva man skal gjøre når tannpinen er i ferd med å ødelegge ferieturen. Regnskapsbyrået kan gi råd til hvordan en bedrift holder kontroll på kundefordringene, eller hvordan man skal forutse dårlig likviditet i god tid før det inntreffer. Du vet hva kundene strever med, begynn der! Hjelp dem!

Ikke vær redd for å dele på kunnskapen! Jo mer du deler, jo høyere troverdighet får du. Det er ikke slik at kundene går deg i næringen selv om du viser hva du kan. Sætre Kjeks deler oppskriften til sine «Café Bakeriet»-cookies på baksiden av pakken. Hvem som helst kan lage de samme kakene, men kundene kjøper dem likevel!

4. Det finnes noe morsomt, unikt og spennende i alle bransjer

Å skrive for entusiastene er en morsom tilnærming. Men driver du et tannlegekontor er det ikke sikkert du vil ha entusiastene på kundelisten. Humor er et effektfull tilnærming. Hvem husker ikke tannlegevitsene?  Det kan også være smart å vise fram de mange teknologiske nyvinningene som tannlegefaget kan by på. Særlig de som bidrar til smertefri behandling.

Du kan bruke virksomhetens beliggenhet. Er du eiendomsmegler i Førde kan du lage en guide til steder i Sunnfjord som vi ikke visste om. Toalettpapirprodusenten Charmin har for eksempel en app hvor du kan finne rene offentlige toaletter. Noen drar den enda lengre: Et begravelsesbyrå i Los Angeles har en Youtube-kanal med over 70.000 abonnenter.

Nøkkelen er å bli bevisst på hva din virksomhet kan tilføre folk. Som sagt er RedBull fortsatt bare en koffeinholdig leskedrikk.

5. Vis din plass i samfunnet

En økende andel av forbrukerne leverandører som tar samfunnsansvar. En undersøkelse fra Nielsen i 2014 viser at 40% av europeiske forbrukere er villige til å betale mer for produkter og tjenester levert av selskaper som bidrar positivt sosialt og miljømessig. Andelen er større i yngre aldersgrupper, så forvent at andelen stiger.

[mk_blockquote style=»line-style» font_family=»none» text_size=»12″ align=»left»]Øyeklinikken Memira ber kundene om å legge igjen brillene de ikke lenger har bruk for etter operasjonen. I samarbeid med organisasjonen Vision For All deler de ut brillene til folk med synsbehov i fattige land.[/mk_blockquote]

Samfunnsansvar er mer enn nødhjelp og de store sakene. Som parkeringsselskap kan du bry seg om sikkerhet på veien, eller gi noen råd til hvordan man unngår riper i lakken i parkeringshuset. Sponser du en lokal idrettsforening kan du lage innhold for fans eller foreldre.

Det handler først og fremst å vise at bedriften og de som jobber i den bryr seg om andre.

Tenker du deg om igjen nå?

Historiene ligger der! Du må bare finne ut hvem du skal nå og sette mål for hva du skal oppnå. Vi kan hjelpe deg med det. Samt å finne historiene, forløse dem og sørge for at innsatsen underbygger ditt forretningsmål.

Vi er trygge på at vi kan hjelpe de fleste virksomheter. Kundene våre spenner fra enkeltmannsbedrifter til store konserner. Ta gjerne en uforpliktende prat med oss for å se om vi er en god match. Vi lover å komme med mange gode idéer til deg. Evnen til å sette ideene ut i livet er enda viktigere. Da er det fint å vite at det er få som har båret frem flere innholdskonsepter enn vi i Storycraft.