Slik blir du en attraktiv arbeidsgiver for nye kandidater

Hvordan får du de beste kandidatene interessert?

Skal du ha tak i de beste talentene er stikkordet kommunikasjon. Og det hele starter med tre spørsmål.

Selv om jakten på de beste talentene ser ut til å starte tidligere hvert eneste år, er det som regel  kun de aller største selskapene som har tid og ressurser til å hente gode kandidater mens de studerer.

For å framstå som en attraktiv arbeidsgiver bør du derfor jobbe hardt for å øke kjennskapen til bedriften din.

Akkurat det kan vi selvsagt hjelpe deg med. Erfaringsmessig må dere likevel ha tatt stilling til tre enkle spørsmål for å lykkes.

1. Hva er det de flinke kandidatene vurderer før de søker jobb?

Ok, det høres banalt ut. Men jo mer du vet om hva gode kandidater ønsker seg, jo lettere blir det å gjøre seg attraktiv for dem.

Her er kjennetegnene som går igjen:

Fra lønn til mening. Joda, de aller fleste vil ha mer. Men så lenge vilkårene dine er konkurransedyktige har det blitt stadig viktigere å jobbe for bedrifter som har verdier de kjenner seg igjen i. Bedrifter som tar et tydelig standpunkt eller utgjør en forskjell – også på lokalt plan – vil ha en klar fordel.

Et praktisk eksempel: Norges Fotballforbund har fått mye tyn for sin håndtering av kvinnefotballen. Noe er sikkert velfortjent, noe er kanskje ufortjent. Det er likevel ingen tvil om at Obos vil score stort hos samfunnsengasjerte kandidater etter at de kom på banen.  

Utviklingsmuligheter. Dagens raske utvikling kommer bare til å fortsette, og stadig flere innser at man aldri blir ferdig utdannet. Siden ingen vil ha en jobb hvor de stagnerer faglig, vil derfor bedrifter som legger opp til læring, nyskaping og utvikling bli mer attraktive.

En stilling med reelle utviklingsmuligheter vil ofte friste mer enn noen ekstra tusenlapper i måneden.

Selskapets kvalitet / merkevare. Jobber du i en stor bedrift som har en solid merkevare har du en fordel. Men de fleste selskaper er jo ikke Google eller McKinsey. Derfor bør du  heller fokusere på at selskapet ditt har et potensiale. Klarer du i tillegg å vise fram en tydelig plan for hvordan bedriften skal utvikle seg og nå sitt uforløste potensial? Ja, da har du en gylden mulighet til å få med deg ambisiøse kandidater på reisen.

Balanse mellom jobb og fritid? Et trekk i den årlige undersøkelsen til Universum er at det å blir stadig viktigere for de beste kandidatene å velge en arbeidsgiver som ikke bare gir deg en jobb du kan vokse i, men som også har forståelse for at du vil ha et liv etter arbeidstid.

Har du en mindre bedrift bør du heller ikke glemme at nyutdannede gjerne assosierer mindre organisasjoner med bedre atmosfære og arbeidsmiljø enn store selskaper. Og motsatt: Representerer du en stor bedrift som har gjennomført tiltak som gjør denne balansen mulig? Ja, da har du definitivt noe som er verdt å vise fram.

Ledelsens kvaliteter.  Den klassiske hierarkiske strukturen der man prater ovenfra og ned, frister sjelden faglig sterke kandidater.

Gode talenter vil ikke bare påvirke hva som skjer, de vil også lære av de beste.

De tiltrekkes derfor av ledere som kan være mentorer, som gir utfordringer og tillit, slik at de selv får en raskere kompetansevekst.

Kan du i tillegg friste med sterke team og en arbeidsstokk som får lov til å utnytte dagens sosiale jobbverktøy til å gjøre hverandre bedre? Ja, da er det bare å vise det fram. De beste har normalt lyst til å jobbe sammen med andre som er flinke.

2. Hvor leter de gode kandidatene etter sin drømmearbeidsgiver?

Svaret er like enkelt som det er komplisert. Dagens toppkandidater henter nemlig informasjon fra alle tilgjengelige kilder.

Tradisjonelle medier har altså fortsatt sin misjon om din bedrift blir nevnt der, og har bedriften en nettside eller blogg vil den garantert bli brukt.

Det er likevel liten tvil om at sosiale medier blir stadig viktigere. Tradisjonelt har nok Linkedin vært mye brukt, men Facebook blir også mer og mer viktig. Du skal heller ikke glemme at mange gjerne tar et Google- og Twitter-søk for å avdekke sladder om en bedrifts indre liv. 

3. Hva vil det si for deg?

Siden du aldri vet nøyaktig når din drømmeansatt er tilgjengelig, gjelder det å holde fokus på det du faktisk kan påvirke. På noen områder er din bedrift kanskje god fra før, på andre områder kan dere bli bedre med overkommelige tiltak. Stikkordet er selvsagt kommunikasjon.

Du må vise fram innhold og historier fra bedriften din som du er stolt av, og du må dele dem i  de kanalene du har mest tro på.

Her er noen praktiske eksempler.

Lag profiler av ansatte som har avansert internt. En ren innertier fordi du viser fram at det faktisk finnes avansementsmuligheter. I tillegg tydeliggjør du hva som faktisk trengs for å lykkes.

Suksesshistorier om milepæler. Har bedriften din eller en bestemt prosjektgruppe nådd et spesifikt mål dere er stolte av? Da er det på tide å vise det fram.

Har du motiverte ansatte? Har du mange ansatte som har tatt videreutdanning eller blitt tilleggssertifisert? Få det ut. Dette frister ikke bare potensielle kandidater, det kan også gi dere flere oppdrag.

Gode eller unike frynser? Har dere fleksible arbeidstider, barnehagetilbud eller andre goder som skiller seg ut fra den gemene hop? Vis det fram.

Ikke bare tenk profitt: Alt handler ikke bare om egen karriere. Gjør dere noe bra for lokalmijøet eller samfunnet generelt? Ja da er det bare å dele informasjonen med flere.

TIPS: Ikke la suksesshistoriene din dø en sakte død nederst på bedriftens hjemmeside eller forbli bortgjemt på bloggen din. Del dem i stedet aktivt i nyhetsbrev og sosiale medier, og har du mulighet: Få dem ut i media. Trenger du hjelp til å lage eller distribuere suksesshistoriene? Det kan selvsagt vi hjelpe deg med.

Sist, men ikke minst: Vær ærlig! Selv om det kan være fristende å legge smørsiden til, vil du alltid angre om du lover potensielle kandidater mer enn du klarer å holde.

/ Øyvind P

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *