Slik lykkes du med viral markedsføring

Viral markedsføring bytter ut redaktøren med en venn eller et familiemedlem. Sterkere enn det blir det ikke.

Det er vel ingen der ute som ikke ser effekten av tusenvis av delinger og titalls millioner visninger av en video eller et innlegg. Budskap som sprer seg gjennom venneflokker som ild i tørt gress, og et publikum som skaper sine historier med din merkevare i midten.

Men hvordan kommer man dit? Er en viral hit bare en naturlig konsekvens av en godt utført markedskampanje, eller ligger det noe mer bak?

Det finnes ingen magisk formel eller «steg for steg»-guide på hvordan du får noe til å gå viralt. Hadde det vært så enkelt ville alle gjort det, og behovet for betalt annonsering ville vært ikke-eksisterende. Argumentet om at det handler om flaks faller likevel på sin egen urimelighet når vi ser at flere selskaper klarer å treffe blink – gang etter gang.

Jeg har selv vært med på noen virale kampanjer. I Pure Content  fikk jeg se hvordan filmen “Gutten som fryser” gikk fra en idé til å bli en av verdens mest sette reklamefilmer. Det var utrolig lærerikt og det viktigste jeg tok med meg derfra var at ingenting går viralt av seg selv. Selv ikke en slik film.

PR-byrået Släger vant European Excellence Awards i kategorien “Non-Govermental Organisations” for PR-arbeidet i forbindelse med denne filmen. SOS Barnebyer må også ha skryt for at de turte å satse på et prosjekt ingen hadde sett før, og de involverte i Pure Content gjorde en fabelaktig jobb i klipp og på sett.

Du husker kanskje denne filmen? 

Jeg har også sans for dette eksempelet fra SAIH . Med ganske enkle virkemidler og smart kommunikasjon klarer de å si mye om et ofte diskutert tema. Denne videoen gikk viralt når den kom i 2012, og dannet grunnlaget for det de holder på med i dag. 

Jeg liker godt at vi har noen skikkelig gode eksempler også fra Norge. De fleste husker nok “What does the fox say” fra 2013 eller The Mystery Lives Of Developers  når de gikk sin seiersgang i 2017. 

Likevel føler jeg at norske selskaper har en vei å gå før de kan si at de har en plan og strategi for sin viral markedsføring.

Ikke sjelden kommer det inn en kunde som ønsker en film, helst en som går viralt, lik et eller annet de har plukket opp i det siste.

Jeg vil så gjerne si – ja, dette gjør vi! Men når jeg får vite at dette er én av to filmer de skal lage dette året, og at de ønsker at det skal ligne på noe annet de nettopp har sett, må jeg dessverre anbefale dem noe annet.

Personlig ser jeg på viral markedsføring på samme måte som en profesjonell investor ser på en start-up. Du må ha en strategi, spre risiko på flere prosjekter og jobbe med hvert enkelt prosjekt som om det er det neste store. Du må ha en plan for hva du gjør når det går bra, og du må raskt legge det dødt når det ikke fungerer. For de fleste forsøk vil faktisk feile. Men når de treffer, da betaler de for alt som ikke fungerte, og litt til.

Så hvem jobber riktig da?

Det er mange eksempler fra det store utland. Ofte nevner man RedBull som den store ledestjernen. De lykkes ofte, og nå sist var de aktuelle med denne: 

Men det er selvsagt mange andre selskaper som også har knekt koden. 

Carlsberg er ett av dem.

Et PR-stunt er ikke noe nytt, men mulig rekkevidde og potensiale for oppmerksomhet har endret seg drastisk de siste årene. Når budskapet ditt treffer spres det raskt via sosiale medier, og redaksjonene er ikke dummere enn at de raskt plukker opp nye trender. Carlsberg skjønte dette tidlig, derfor satset de på PR-kampanjer og viral markedsføring når de skulle relansere i UK. 

Slagordet “Probably the best lager in the world” ble til dette, på en smart måte:

Jeg skjønner godt at folk likte det, jeg blir faktisk litt tørst selv.

Resultatene var også overveldende:

Plakaten var plassert i en travel gate i det sentrale London. Tappekrana ble flittig brukt og totalt skjenket folk seg 1.400 glass Carslberg i løpet av dagen. Men viktigst av alt i denne sammenhengen, var at den lokale hendelsen ble tweetet om over 3 millioner ganger, nådde 60 millioner forbrukere og fikk fortjent omtale i Guardian, Telegrafen, Huffington Post, Sun Online, Metro, Time m.m.

Var dette flaks og en one hit wonder? Nei. Det er åpenbart at de ikke treffer med alt, men de treffer ofte. Ikke fordi de vet noe ingen andre vet, men fordi de har en strategi og følger den. De prøver og feiler, og når det går bra har de en god plan på hvordan de hjelper til med spredningen. Jeg skal skrive et innlegg om PR i viral markedsføring neste gang.

Her er et par andre eksempler på at Carlsberg har forstått hva produktet deres egentlig handler om. Begge filmene gikk viralt med millioner av visninger når de kom.

Kjenn målgruppen, fang tidsånden og behersk plattformen

Når jeg først er inne på det å kjenne målgruppen sin så må jeg ta med disse også. De traff fordi de også forstod tidsånden, og behersket plattformene de spredte seg på. 

Gründer Micheale Dubin startet selskapet sitt i 2012. Han var en liten fisk i en stor dam. Budsjettene hans kunne på ingen måte matche konkurrentenes. Han måtte være smartere og gikk all inn på viral markedsføring. Du kan vel si at han har lykkes med sine filmer på youtube. Faktisk så godt at han solgte det “lille” selskapet sitt for 1 milliard dollar den 19.juli 2016. Les mer

Squattypotty
Også dette er godt håndverk, fordi de tar opp et litt vanskelig tema på en fantastisk smart måte. Se filmen og les mer her:

Volvo
Før jeg gir meg jeg må selvfølgelig også ta med flaggskipet hos søta bror. Volvo har lykkes flere ganger. Du husker kanskje denne?

Når vi er inne på biler må jeg få med denne fra Volkswagen også. Godt håndverk, morsomt og veldig effektivt!   

https://www.youtube.com/watch?v=mxr83Vkrh00

Selv om jeg koser meg stort når jeg skriver dette så er det vel på tide på avslutte nå. Jeg vet det er delte meninger der ute om bruken og innholdet i ordet viral markedsføring. For noen er det fortsatt litt kontroversielt å si at man jobber mot en viral hit.

Selv er jeg imidlertid ikke i tvil: Viral markedsføring er noe du bør jobbe strategisk med, enten målet er lokal, regional eller internasjonal oppmerksomhet.

Ønsker du å snakke mer om dette?

Kontakt meg gjerne så tar vi en runde på ideer og strategi!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *