Sliter du i valget mellom Workplace fra Facebook og Teams fra Microsoft, eller er du fristet av andre sosiale verktøy? Trøst deg med at du ikke behøver å bli like låst som du frykter.
At det å innføre et sosialt verktøy på arbeidsplassen kan gjøre underverker for engasjement, samarbeid og innovasjon har de aller fleste fått med seg. Gjennomgangstemaet hos våre kunder er derfor ikke om de skal sette igang. Det har de allerede bestemt seg for.
Det store stridsspørsmålet går på hvilket sosiale verktøy de faktisk skal velge.
Valgets kval
For når du har mange valg blir det ofte sterke følelser.
I nesten enhver organisasjon vil du for eksempel finne ansatte som hater Facebook privat, og derfor ikke kan forstå hvordan Workplace by Facebook skal kunne fungere på arbeidsplassen. IT-nerdene (no pun intended) sverger ofte til Slack på grunn av alle utvidelsesmulighetene, mens de som har jobbet i Microsofts univers hele livet ofte har en tendens til å se på alt fra Google som en åpenbar sikkerhetsrisiko. Ja, også har du selvsagt mindre aktører som f.eks norske Motimate, som gjerne kommer inn fra sidelinjen og krydrer valget enda noen hakk.
Mye av vår jobb går derfor med til myteknusing.
For først når misforståelsene er ryddet av veien er det tid for trinn to.
Hvilket sosialt verktøy er best?
De fleste sosiale jobbverktøyene ser omtrent like ut hvis du setter deg ned og sammenligner antall funksjoner. Det er med andre ord en litt meningsløs øvelse.
Er målet å bygge og drive engasjement på tvers av organisasjonen er likevel vår klare oppfatning at Workplace er det beste valget.
Hvilket sosialt jobbverktøy som passer beste for deg og din bedrift vil likevel være avhengig av deres behov akkurat nå, i kombinasjon med hvilken retning dere har lyst til å utvikle dere.
I tillegg kommer vi jo ikke utenom hvilke kvalifikasjoner du og dine ansatte har. Heldigvis forstår de fleste at det som passer perfekt for en liten bedrift med høy IT-kompetanse ikke nødvendigvis behøver å passe for dem.
Det fine er at valget av sosialt verktøy ikke behøver å bety at du er bastet og bundet til en bestemt aktør, og stikkordet er integrering.
Økt samarbeid og integrering gir fornøyde kunder
For selv om de ulike aktørene fortsatt drømmer om å låse deg til sitt univers, innser de at det blir stadig vanskeligere: Det er dyrt å hele tiden utvikle nye funksjoner, og når du først har brukt mye tid og ressurser på å utvikle dem så kan de uansett kopieres av konkurrentene.
Denne erkjennelsen gjør at de ulike aktørene prioriterer å perfeksjonere det de virkelig vil være gode på. Så kan de heller åpne opp for konkurrentene på det som ligger utenfor deres fokusområde.
Et praktisk eksempel på dette er den norske aktøren Motimate. Med sitt hovedfokus på kampanjestyring og opplæring er de høyaktuelle for alle som driver med retail. Men selv om mange kan være interessert i Motimates opplæringsmodul, ender de fort opp med å gå for Workplace dersom hovedmålet er å øke engasjementet på tvers av en stor organisasjon.
Vanntette skott mellom de ulike sosiale verktøyene er likevel ikke bare kjipt for Motimate som mister potensielle kunder. Det er også dårlig nytt for Workplace. Kunder som vet at det finnes spissede løsninger der ute som ville gjort hverdagen enklere, blir nemlig kjapt utålmodige.
I stedet for at Workplace bruker tid og penger på å utvikle sin egen kampanjemodul, kan de derfor integrere Motimates kampanjemodul som en egen add-on i Workplace. (Og ja, dette er ikke bare noe vi håper på, det er noe vi vet det jobbes aktivt med.)
Økt integrering er altså smart økonomisk, og med dagens skytjenester er det også langt enklere å integrere nye tjenesteleverandører enn tidligere, samtidig som det er sikkert.
Slack var tidlig ute med å skjønne nytten av integreringer, men det er fint å se at også Workplace har fått opp dampen. I løpet av det siste året har de blant annet rullet ut støtte for Google Drive og Dropbox, men det er muligheten til spesialtilpassede og fullintegrerte boter som løfter det hele til et nytt nivå. Den utviklingen kommer bare til å fortsette.
Workplace og SharePoint
Regan Collins, CEO i Azuronaut, brukte nylig Workplace og Sharepoint som eksempel på hvordan de selv plukker det beste fra hver plattform for å jobbe effektivt. Anbefalingen hans er både enkel og konkret:
De bruker Office 365-verktøyene for produktivitet, SharePoint for styring og lagring av dokumenter, og Workplace for å øke engasjementet.
Det beste er selvsagt at han ikke bare sier det. Han gir også konkrete eksempler på hvordan de har gjennomført integreringen i praksis, og bruker du Workplace anbefaler vi spesielt videoen av Outlook-boten.
Se videoen og les saken til Regan Collins her!
Selv har vi i hvert fall irritert oss grønne over at møteinnkalling via Workplace fortsatt krever en manuell jobb for å spres til de ansattes vanlige jobbkalendere, men her er hele prosessen automatisert ved å bruke det beste fra to verdener.
Resultatet er uansett fornøyde kunder, og en vinn-vinn-situasjon for både Workplace og Microsoft.
Uenig eller har du andre innspill? Da hører jeg gjerne fra deg;)
/Øyvind P