Kreativ ødeleggelse kalles det når noe nytt og bedre ødelegger for de som var der før. Filmselskapet Fox har kanskje ikke hatt økonomen Schumpeter i tankene da de skapte sin viralkampanje for filmen Independence Day Resurgence, men kreativ bruk av ødeleggelse er det definitivt.
Filmen, som er en oppfølger av storfilmen Independence Day, har verdenspremiere fredag. Nok en gang angripes verden av romvesener som legger byer i ruiner.
For å skape oppmerksomhet om filmen i sosiale medier har de laget en tjeneste hvor du kan skrive inn gateadressen din, for deretter å servere deg en interaktiv 360-video av ditt nabolag lagt i ruiner av slemme aliens.
Bildet over var det som dukket opp når vi skrev inn adressen til Storycrafts lokaler på Egertorget i Oslo. Det må jo kvalifisere til å kalles kreativ ødeleggelse? Vi synes ihvertfall dette stuntet var vel verdt å dele.
Prøv selv på independencedaymystreet.com.