Huskeliste for deg som vil ha redaksjonell omtale

Ønsker du redaksjonell omtale? 

Her deler jeg mine erfaringer på hva som fungerer for meg etter å ha jobbet med dette i noen år  

Jobb strategisk med en plan

Jobber du strategisk med media og kommunikasjon vil dette øke sannsynligheten for at du lykkes i få frem den historien du ønsker du ønsker å fortelle. En god plan vil også gjøre det enklere å oppdage, eller ta tak i saker etterhvert som de dukker opp.

Definer formål

Alle historier skal ha en definert målgruppe og et tydelig formål. Skal du kommunisere effektivt må du vite hvem du snakker til og hvorfor, hvis ikke kaster du bare bort tiden tiden din.

Ha en tydelig melding

Vær tydelig i budskapet ditt. Ofte kan det være fristende å pøse på med for mye informasjon i en pressemelding eller intervju. Dette vanner ofte ut den historien du ønsker å fortelle, less is more her altså.

Prioritér

Gjør et godt forarbeid og bestem deg tidlig for hvem du ønsker at skal fortelle din historie. Erfaringsmessig treffer du bedre om du alt fra starten av er tydelig på hvilke medier og journalister du skal henvende deg til. Da kan du spisse både budskap og form i henhold til dette. 

Bring noe nytt til bordet

Skal du få spalteplass må du som oftest bringe noe nytt til bordet. Sett deg inn i nyhetsbildet, se hva som er skrevet om dette temaet fra før. Journalistene går fort lei om du ikke har gjort hjemmeleksen din og da kan det være vanskelig å åpne den døren igjen senere. Ha respekt for at de gir av sin tid når de lytter til deg.

Husk riktig timing

Som med all annen kommunikasjon er timing kritisk. Bommer du her kan du fort ødelegge en god historie. Gjør alltid en vurdering av tidspunkt for publisering før du produserer noe som helst. Det er også viktig at du ser på både trykketid og produksjonstid for en redaksjon i denne vurderingen.

Snakk med journalistene

Jeg mener ikke at du skal ringe ned hverken redaksjoner eller journalister, men har du en god historie er min erfaring at det ikke farlig å kontakte dem. De er alle ute etter å gjøre en god jobb, og kan du være et positivt bidrag til deres arbeidsdag kan dette være fruktbart for begge parter.

Bygg et kontaktnettverk

Når journalister begynner å publisere sakene dine eller viser interesse for det du kommer med, hold kontakten! Se hva de skriver om, gi de historier som er enkle å ta tak i og lytt når de kommer med tilbakemeldinger. Dette er et langsiktig arbeid der du må spille journalistene gode ved å gi dem relevant informasjon.

Ha en strategi i bunn

Ønsker du å komme på dagsrevyen eller TV2 nyhetene? De færreste starter der dessverre, i hvert fall med en historie de selv har regi på. Kort fortalt handler dette om oppbygging, noen ganger starter man med en lokal sak og jobber den videre opp derfra. Dette krever god planlegging, riktig storytelling og en tydelig strategi. Dette er en avansert øvelse og krever en del erfaring. 

Gjør det gjenkjenbart

Fortell en historie som både journalisten og deres publikum kan identifisere seg med. 

Gjør det visuelt

Bruk tid på det visuelle i meldingen din, det styrker din historie. Lager du en pressemelding er det et minimum at du sender med gode illustrasjoner, bilder med høy oppløsning. Bildene bør også være tilpasset det mediet du henvender deg til, det gjør det lettere for en travel redaksjon å ta tak saken din. Flere velger nå også å inkludere video i det de sender fra seg. Dette tror jeg vi vil se mer og mer av fremover.

Obs: Det er viktig at vedleggene er lett tilgjengelige og at ikke mailen din blir for stor. Benytt gjerne fildelingsprogrammer der du bare deler en lenke til nedlastbart innhold, eller vurder om dere skal investere i et digitalt presserom. Selv liker jeg godt Mynewsdesk sin løsning.  

Ikke gi deg

Man lykkes ikke med alt, slik er det også når du jobber med media. Det er ikke alle budskap som kommer på trykk. Ønsker du å håndtere dette selv handler det om stamina og evnen til å lytte til tilbakemeldingene du får fra journalistene og tilpasse budskapet deretter.

Husk, du skal ikke gjøre jobben deres, du skal bare legge til rette for at de selv får gjort den på best mulig måte. Da må du lytte til hva de har å si!

Ønsker du å snakke med noen om din mediestrategi? Da er det bare å kontakte meg eller Storycraft her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *